Dodatkowe koszty kredytu hipotecznego

W zależności od tego, jakie spełnia się kryteria przewidziane przez bank, należy liczyć się z dodatkowymi kosztami, opłatami i ubezpieczeniami, które będzie trzeba ponieść podczas ubiegania się o kredyt hipoteczny. Każda instytucja finansowa przed podjęciem decyzji o określeniu zdolności kredytowej klienta sprawdza wygląd nieruchomości oraz szacuje jej wartość. Czasem polega to na rozmowie z kupującym i wypytaniu o stan techniczny mieszkania albo domu, szczególnie, jeśli pochodzi z rynku wtórnego. Częściej jednak pod wskazany adres wysyłany jest przedstawiciel banku, który ocenia, jak wygląda lokal oraz dokumentuje jego stan na fotografiach. Za taką wizytę płaci przyszły właściciel, a opłata ta wynosi kilkaset złotych i jest uzależniona od indywidualnego cennika poszczególnych banków. Wymagają one również ubezpieczenia lokalu na ich poczet. Taka polisa obejmuje jedynie tak zwane mury mieszkania, nie dotyczy, zatem żadnych mebli ani sprzętów, które znajdują się wewnątrz. W razie wypadku odszkodowanie z takiego ubezpieczenia otrzymuje bank, a nie jego klient. Dodatkowo instytucje te do wartości kredytu doliczają również prowizję za udzielenie pożyczki, zaś kredytobiorca bierze na siebie ustanowienie hipoteki oraz założenie księgi wieczystej, jeśli dotychczas nie została ona założona.